Sunday, May 30, 2010

BODO kah aku ???

-smekom-


Ilmu Pelita Hidup


mungkin kita tak penah perasan

kita anggap ungkapan ni bagai satu kata2 ja

tapi klu korang dah besaq panjang mngkin akan paham...

dulu...

masa kat skolah, ada sorang cikgu...

dia cakap kat aq...

“bila kita blajaq tinggi2, baru kita sedanq,

yang kita ni sebanaqnya bodo sangat”

masa tu...

aq mmg tak paham pa dia kata

budak2 ribena lagi la katakan...

tapi bila dah masuk 20-an ni

aq terpikiq balik kata2 cikgu dulu...

mmg betoi apa dia cakap...

aq dah mula sedaq walaupun tak sepenuhnya

kita slalu bangga diri

kita ingat kita dah pandai sangat...

padahal kepandaian kita tu tak seberapa pun...

ada lagi yang lebih pandai

kita sangka kita hebat

tapi kita xsedaq ada yang lagi hebat dari kita...

skarang ni aq terasa sangat kebodohan yang melanda diri aq

banyak benda yang aq tak tau...

semakin aq blajaq semakin aq rasa bodo

sebab tu rasanya org kat dunia ni tak penah penat blajaq...

sebab diorang rasa ilmu tu tak abih2

wat masa ni aq cuba nak blajaq apa yang terdaya...

aq tetap rasa diri ni bodo walaupun dah jauh aq pergi...

untuk korang semua...

tuntutlah ilmu lagi korang terdaya...

jangan kita nyesal dikemudia ari sudah...

ingat satu benda...

dengan ilmu semua benda menjadi...

~SalaM~

Tuesday, May 18, 2010

Mengenali Biodata "IBLIS"

...smekom...


Nama

: Iblis Laknatullah

Tarikh Kelahiran

: Bermula dr keengganannya sujud kpd Nabi Adam a.s

Status Diri

: Fasik kelas pertama

Agama

: Kufur

Tmpat tinggal didunia

: Hati-hati mereka yang lalai

Tmpat tinggal diakhirat

: Neraka Jahannam

Kawasan

: Setiap tmpat yang didalamnya tiada usaha utk mengingati Allah

Arah perjalanan

: Tiada haluan dan bengkang bengkok

Isteri didunia

: Setiap wanita yang tidak menutup aurat, melanggar perintah Allah, Rasul, dan suaminya.

Kaum kerabat

: Semua golongan yang menentang dan memusuhi Allah

Modal pusingan

: Angan-angan kosong

Tmpat pertemuan

: Pasar-pasar

Musuh ketat

: Setiap orang Islam yang beriman dan bertakwa

Motto kerja

: ‘Hipokrasi asas akhlak’

Kesukaannya

: Melalaikan orang dr mengingati Allah, menggoda dan menyesatkannya

Cita-cita

: Supaya semua makhluk dimuka bumi menjadi kafir

Kelemahannya

: Bila orang membaca istigfar

Lambang

: Sebarang tatu

Pejabat Operasi

: Tandas, tmpat bernajis dan kotor, serta tmpat-tmpat maksiat

Rakan kongsi

: Golongan munafik serta syaitan-syaitan dr kalangan jin dan manusia

Smber pendapatan

: Segala harta yang diperoleh dgn jalan haram dan riba

Jenis perkhidmatan

: Menggalakkan manusia mengerjakan kemungkaran dan kederhakaan terhadap Allah

Tmpoh perkhidmatan

: Sehingga hari kiamat

Matlamat perjalanan

: Membawa setiap makhluk ke neraka Jahannam

Teman sejawat

: Orang yang suka mendiamkan dirinya dr menyatakan kebenaran

Ganjaran

: Dosa dan kemungkaran Allah

Berkomunikasi dgn

: Orang yang suka mengumpat, mancaci, memaki hamun, menghasut, pedengki, dan pedendam

Makanan kegemaran

: Daging orang mati dan segala najis dan kotoran

Yang ditakuti

: Orang mukmin yang bertakwa, beriman, dan beramal

Yang dibenci

: Orang yang sentiasa berzikir dan mengingati Allah

Alat Perangkap

: Wanita cantik, model, pelacur, pragawati, dan sbgnya

Saat ajal

: Bila tiba waktu yg ditentukan Allah hari kiamat kelak

Tugas yg plg disukai

: Homosex dan lesbian

Janji-janji

: Janji kosong, angan-angan, dan tipu daya

Yg membuatnya menangis

: Bila orang sujud kpd Allah

Tuesday, May 11, 2010

Realiti Zaman Sekarang

...smekom...

malam ni aq nak bercerita tentang realiti zaman skarang...
aq tngok zaman la banyak dah berubah...
dah tak banyak anak2 muda yang hormat kpada org2 tua...
klu berselisih tak banyak yang teguq atau sapa...
knapa benda ni terjadi...
tah la aq pun tak tau nak kata...
kat bawah ni aq nak cita tntang gf/bf dngan ibu bapa...
jom layan>>>>>>>>>

- anak2 muda skrang klu wat salah ngan gf/bf,
cpat2 ja mntk maap...
- tapi klu ngan mak abah, tunggu ary raya baru nak mintk maap
(tu pun klu balik raya kat kampung la)...

- ada pulak klu gf/bf tak bagi kluaq ngan girl @ boy lain,
tak penah bangkang, patuh gila, (setia la konon)...
- padahal bila mak bapak kata jngan kluaq umah,
ikut tingkap pun depa terjun
(sanggup nak jumpa mmber punya pasai)...

- lagi dasyat, bila kena marah ckit ngan gf/bf,
terus nangis (sebulan xlalu makn nasi)...
- tapi bila kena teguq ngan papa n ummi,
terus tarik muka msam...

- ada juga bila kluaq ngan bf/bf, rasa romantik sangat
(tidoq malam teringat2 saat manis)...
- tapi sebaliknya bila kluaq luang masa ngan family,
baru sampai 5 minit... dah rasa mcm berjam (borink katanya)...

- yang ni pulak, sanggup mghabiskan topup berpuluh ringgit
smalam demi bf/gf... (nak luah cinta kat kekasih aty)
- tapi bila nak call mak bapak... hampeh...
(seminggu 2 kali...dah kira bnyak la tu)

- yang ni plg aq tak suka... sehari tak nampak batang idung gf/bf,
gelisah mcm kucing nak beranak... (rindu la katakan)
- tapi tak penah pula rasa rindu kat org yang menjaga kita
dari kecik sampai sekarang, walaupun berbulan tak jumpa...

betoi ka apa yang aq tulis kat atas ni...
emmmmm...
sama2 pikiqkan...
klu salah perbetulkan wire cable dlam pala otak aq ni...
he3...
...k...bye...

Wednesday, May 5, 2010

KenanganKU+sahabat

[ Baitul, Haizatul, Yani, Shahidah, Shuhada, Ckg Banun, Su, Timah, Mira, Arah ]
5 SAINS (2003-2007)

[ Chop, Awang, Muiz, Reme, C_pun, Pali, Wan, Mape ]

...smekom...

malam ni tah knapa ngan aq...
tetiba ja aq teringat kenangan aq masa kat skolah dulu...
teringat aq kat member klas 5 sains yang gila2 g2...

mungkin dah lama kami tak jumpa...
maklumla...
bila dah besaq ni semua pakat ada haluan masing2...
sorg kesana, sorg kesini...

bilamana teringat kat kawan2 tu...
mesti teringan kenangan2 yang best...
ha3...
tah knapa aq mlam ni...
emmmmmmmm...

sonok rasa klu dapat dok skali semua mcm dulu2...
tapi bukan senang nak jadi mcm tu...
bila jumpa pun tak semua bleh join...

kat skolah dulu kami paling minat mate...
aq ingat lagi...
mmg best, dapat lak cikgu yang sporting...
kami selalu kejaq markah tertinggi...
ha3...
aq masih ingat banyak saingan masa tu...

emm...
yang paling best time sejarah, est, kimia...
time2 yang kitaorg selalu ambek port tuk tidoq...
ha3...
sebab tu markah ckup2 makan ja...

masa english lak pakat tiru kawan...
maklumla...
english ni kitaorg lemah ckit...

subjek addmate, fizik ngan bio lak mmg susah...
aq sendiqi pun nek poning...
kawan2 pun sama ja...
pakat2 tengok muka ang aq...
sah tak paham...
he3...

bm ngan agama tak ssah sangat...
biasa ja...
tapi dah pakat mlas study nampak mcm payah jadinya...
aq rasa semua leh score subjek ni...

ni lak subjek yang aq paling minat lam klas...
akaun...
kawan2 aq kata susah gila...
tapi tah knapa aq minat subjek ni...
mgkin aq ni mata duitan kot...
he3...
pa2 pun semua kami slamat menamatkan pelajaran skolah menengah...

karang semua dah sambung ngaji...
ada yang masuk poli, kolej, stpm...
aq arap semua kwn2 aq berjaya lam idup diaorg...
moga2 kami dpat kejayaan dihari mendatang...
n arapan aq, kami dapt kumpul skali satu masa nnt...
mcm time dulu2...

buat korang smua...
aq takkan lupakan kenangan kita masa kat SMK Padang Terap...
buat cikgu2...
terima kasih kerana sudi mengajar kami...
jasa cikgu akan kami kenang hingga akhir hayat ni...
-tq-


Monday, May 3, 2010

Apa Kesudahan Cerita Allahyarham Adik AminulRasyid


...smekom...

malam ni aq tengah borink...
terbaca lak kisah tentang Adik Aminul Rasyid...
ni lagi satu berita yang tengah hangat karang ni...

emmmmmmmmm...
aq tak paham sangat situasi yang berlaku ni...
tapi daqi awai aq nak gtau yang aq tak sokong sapa2...
sebabnya hanya aq yang tau...(korg tak yah tau la)

dari apa yang aq baca...
bnyak sangat ulasan2 yang diberikan oleh semua pihak...
sampai aq sendiqi rasa confius...
adik tu kena tembak awai pagi...
lebih kurang pukoi 1 lebih2...

yang aq heran apa diaorg buat time2 aq tengah lelap ni...
dah tu ciap bawak keta lak tu...
15 thn...ada lesen ke dik???
mungkin benda ni terjadi kerna pengaruh kawan...

pasal yang polis men tembak bdak tu aq tak nafikanlah...
dah mmg tugas diaorg...
jam 1 pagi wak keta laju2...
emmm...
tak tau nak kata...
bila malam semua org kelam mata...
jadi tak leh tengok dgn jelass...

yang aq heran ada mulut bercakap adik tu dah mati
semasa kawan dia tak larikan diri lagi...
ada pulak yang cakap adik tu mati kena tembak kerna nak blah polis...
emm...apa pun hanya tuhan yang tau kebenarannya...
aq tak berani nak kata lebih...
nnt aq lak yang kat dalam...
hehe2...

whatever la...
nasihat aq mak bapak kena men peranan penting...
jaga anak2 jangan sampai depa terpengaruh sangat ngan kawn2...
jga anak2 sebelom perkara buruk terjadi...
klu balik lambat tu tegur2 la...
klu benda ni berulang...
(nasi dah jadi moi)
jangan nak tunding jari kat orang len...
sama2 pikiqkan...

bagi aq...
tepuk dada...tanya selera...
(esok aq nak makan apa ehh)
hahhahahahaa
lawak je...
k, stakat ni dulu...



Saturday, May 1, 2010

Apo Nak Jadi

...smekom...

ari ni aq nak luahkan sesuatu la...
saja tengah boring ni???
aq ni dah nak masuk 20-an...
tapi sampai sekarang aq masih pening ngan politik kat Malaysia ni...
setahun lebih lagi aq dah boleh mengundi...
tapi tah la...
bila aq tengok gelagat wakil rakyat semua...
emmm...
aq rasa cam tak mau ngundi...
benda ni tak semua wakil rakyat terlibat...
tapi dek kerana segelintir yang wat perangai ni...
habis semua dapat busuk...
bak kata ADNAN SEMPIT...
kerana nila setitik...habis rosak rempit sebelanga...
ha3...gurau ja...

pa yang aq nak cita ni mgkin korg sendiqi penah tengok dengan mata kapala korg...
terutamanya masa time berkempen n selepas pilihan raya...
masa berkempen!!!
masa ni la semua org sibuk...
buat ni la, buat tu la...
tak kurg cbuknya ngan wakil rakyat...
time2 cam ni la boleh nampak muka selalu...
rumah org tua uzur yang tak penah sapa jengok pun depa sampai...
umah anak yatim pun sampai...
dek kata seluruh pelosok kampung nakpak muka depa...
nak menagih simpati undi...

tapi???
sebaliknya berlaku lepas pilihan raya...
bukan kata nak tolong org kampong...
batang idung pun tak nampak...
tau la depa semua ni sibuk ngan parlimen...
tapi pikiq2 la sama...
janji2 manis dulu...dah ditunaikan ke belom...
bagi aq...
kalau sekadar nak muncul dpan org kampung masa ada wartawan...
tak payah la...
org pun dah paham2...lebih2 lagi wartawan...
tapi nak buat mcm mana...
dah menjadi adat di Malaysia ni...
nak bagi wakil rakyat turun mudah ja...
panggil stasion tv...
tu ja jlan yg terpantas...

apo yang aq arapkn satu ja...
cuba jadi diqi sendiqi...
jangan ingat bila mnang kerusi semua org suka...
org ramai mengharapkan sesuatu perubahan...
sebab tu la dia dipilih...

emm...
stakat ni saja untuk kali ni...
len kali aq try cari benda lain pulak...
he3...
kepada sesiapa yang makan cili...
aq mintak maap...
...just luahan hati warga kampong...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Perjalanan Blogku Yang Usang

Daisypath Happy Birthday tickers