Sunday, May 30, 2010

BODO kah aku ???

-smekom-


Ilmu Pelita Hidup


mungkin kita tak penah perasan

kita anggap ungkapan ni bagai satu kata2 ja

tapi klu korang dah besaq panjang mngkin akan paham...

dulu...

masa kat skolah, ada sorang cikgu...

dia cakap kat aq...

“bila kita blajaq tinggi2, baru kita sedanq,

yang kita ni sebanaqnya bodo sangat”

masa tu...

aq mmg tak paham pa dia kata

budak2 ribena lagi la katakan...

tapi bila dah masuk 20-an ni

aq terpikiq balik kata2 cikgu dulu...

mmg betoi apa dia cakap...

aq dah mula sedaq walaupun tak sepenuhnya

kita slalu bangga diri

kita ingat kita dah pandai sangat...

padahal kepandaian kita tu tak seberapa pun...

ada lagi yang lebih pandai

kita sangka kita hebat

tapi kita xsedaq ada yang lagi hebat dari kita...

skarang ni aq terasa sangat kebodohan yang melanda diri aq

banyak benda yang aq tak tau...

semakin aq blajaq semakin aq rasa bodo

sebab tu rasanya org kat dunia ni tak penah penat blajaq...

sebab diorang rasa ilmu tu tak abih2

wat masa ni aq cuba nak blajaq apa yang terdaya...

aq tetap rasa diri ni bodo walaupun dah jauh aq pergi...

untuk korang semua...

tuntutlah ilmu lagi korang terdaya...

jangan kita nyesal dikemudia ari sudah...

ingat satu benda...

dengan ilmu semua benda menjadi...

~SalaM~

0 Ulasan Dari Hati:

Post a Comment

Dah baca entry saya...
ada sebarang kemushkilan???
suratkan segala yang tersirat dihati anda disini...
~Terima Kasih~

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Perjalanan Blogku Yang Usang

Daisypath Happy Birthday tickers