Monday, March 14, 2011

Kisah Si Kucing dan Si Ijau

-assalamualaikum-


bermula sebuah kisah


di suatu petang yg nyaman....
sedang saya syok2 tidor terasa ada sesuatu melompat atas kepala saya..


kendian, benda tu bergerak ke badan


rasa cam kena patuk kat perut.....
takkan kutu kot?


bila toleh....
rupenyer si ijou,
burung tecik yg tuan saya baru beli semlm...


saya suruh ijou gi main jauh2,
saya xmau kawan ngan dia....
lagipun saya ngantuk giler ni...


tapi dia xmau, and masih patuk2 saya


pastu masih nak naik atas bdn saya, berat gak si ijou ni.


tak lama kendian, saya dengor dia tgh patuk benda lain lak...
rupanye mengerjakan hp tuan saya...


saya pun jerit
"Oi! rosak nanti, tuan marah lah...".


dia melawan lak tu


masa saya nak luku kepala dia sedas,
tuan saya lalu lak...


akibatnye saya dihukum tanpa dipanggil utk membela diri


oh.... di manakah keadilan?
bukan saya yg wat tuan


moral of the story >>
setiap benda yang kita buat
kekadang disalah nilai dan tafsir oleh orang laen
walaupun benda itu baek tetapi memakan diri sendiri
itulah dinamakan adat kehidupan
setiap insan akan menghadapinya
jadi, hadapilah ianya dengan minda yang terbuka
jngan cepat menghukum seseatu yang xpasti

bak kata pepatah
"yang manis jngan terus ditelan, yang pahit jangan terus dibuang"

sama2 la pikirkan....

wassalam...adiooosss

7 comments:

  1. xbaik tau wt kucing tu...
    saya saksi...kucing comey tu x bsalah...
    tolong lepas kan die sekarang dh kurung si ijau tu...
    BTW...
    2-2 sgt comey...

    ReplyDelete
  2. comelnya.comelnya. sumpah comel dua2!

    ReplyDelete
  3. comelnya..tp kucing 2 xmkn lak erk burung 2..huhu

    ReplyDelete
  4. iihhh, comel gle. pepatah tuh. ta pernah dengar tapi dah terlekat dalam kepala lepas baca ni

    ReplyDelete
  5. waaaaa....meh sini kucing tue.... cian dia....comel pulak tue....

    burung tu pon sama....comel gilessss

    ReplyDelete
  6. mmg comey... klu dapat mesti best bela kucing tu... gebu ja bulu dia...

    ReplyDelete

Dah baca entry saya...
ada sebarang kemushkilan???
suratkan segala yang tersirat dihati anda disini...
~Terima Kasih~

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Perjalanan Blogku Yang Usang

Daisypath Happy Birthday tickers