Friday, November 18, 2011

BUNGKUS atau TUTUP

-assalamualaikum-



malam nie aq terbaca satu dialog yang kwan aq share
dialog nie dipost oleh Ustaz Zamri di wall page facebook
nak like / ziarah page nie boleh klik kat [sini]


ok... kisah ngan berkenaan dengan BUNGKUS atau TUTUP
mana satu pilihan hati
bukan sahaja ditujukan kepada kaum HAWA
tetapi juga kepada kaum ADAM sebagai peringatan


Situasi 1 : BUNGKUS




Aisyah: Ahmad, cbe teka aku tgh BUNGKUS ape?
Ahmad: Alaaa, nasi lemak.
Aisyah: Aik? Mne ko tau?
Ahmad: Aku nmpk nasi tkluar sikit tu. Lgpun aku tau ko mmg jual nasi lemak.
Aisyah: Ok2. Cbe teka nasi lemak ni byk ke sikit?
Ahmad: Alaaa lg sng. Byk la.
Aisyah: Ha? Cmne ko tau ni?
Ahmad: Tgok bntuk & saiz laa. BUNGKUSan bsar, byk. BUNGKUSan kcik, sikit. Haha kantoi.
Aisyah: Pandainye ko ni.
Ahmad: Bkn aku yg pndai, ko yg xpndai. Haha.
Aisyah: Ceh. Malas la soal.




~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~


Situasi 2 : TUTUP




Aisyah: Ahmad, cbe teka aku TUTUP ape dgn tudung saji ni?
Ahmad: Hmmm. Ikan goreng?
Aisyah: Salah.
Ahmad: Telur dadar?
Aisyah: Salah lg.
Ahmad: Karipap?
Aisyah: Salah jugak.
Ahmad: Fail MQA?
Aisyah: Ish. Lg la salah.
Ahmad: Abis tu ape? Mne la aku nk tau ape yg ko TUTUP tu.
Aisyah: Nasi lemak laa. Cbe teka byk ke sikit?
Ahmad: Ceh. Mne aku nk tau. Malas la jwb.




~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~


maka, kesimpulannya kat sini
pilihlah TUTUP


walaupon nampak simple...
tapi penuh dengan makna yang dapat memberikan pengajaran buat kita
sama2lah kita pikirkan dan selamat beramal


wassalam
adiosss... amiosss

4 comments:

  1. yea..setuju..
    bertutup itu lg baik dr trbuka.. :D

    ReplyDelete
  2. ringkas dialog nie.. perumpamaan pon mngena... mudah nak bagi pembaca paham...

    ReplyDelete
  3. hahahaaa... banyak makna yang tersirat disitu...

    ReplyDelete

Dah baca entry saya...
ada sebarang kemushkilan???
suratkan segala yang tersirat dihati anda disini...
~Terima Kasih~

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Perjalanan Blogku Yang Usang

Daisypath Happy Birthday tickers