Thursday, June 23, 2011

Kerja Keja Koja

-assalamualaikum-


hai semua... dah pagi kan...
mata x ngantok lagi nie...
ermmm... tu la tiap2 mlm tidow lewat


tah napa malam nie aq xtau nak buat apa
nak kluaq pon risau
takot2 terkena buatan orang
hehehheee
almaklumla... smalam bufday aq...
ada saja yang ajak kluaq mlepak nak kasi aq mandi tepung
tapi aq ckit pon xtermakan godaan diorang
hahaaa.. dok umah ja kmrin ngn ari nie


bila dah abis study nie
ramai yang dok bertnya kat aq..
"ang keja apa la nie...???"
aiyooo... apa mau jawab maaa???


ok lah.. buat masa cuti nak tunggu sambung blajaq
(klu dpat la...mintak2.....)
aq tolong2 mak aq ja pagi2
bukan jual kuih... bukan jual nasi lemak...
sebenaqnya aq tolong mak aq mengajaq pagi2...
ahhahaa.. jadi cikgu sementara...
nak tau cikgu apa???
kat bawah nie

!
!
!
!
!
V

ehsan encik Google


keja aq tolong mak aq ngajaq pokok getah nie la pagi2
hahhahaahaa...
mengajaq pokok getah cara2 nak kluaqkan susu getah dgn manyakkk...
best keja nie... mudah dan cepat abis keja
tapi dlam best tu ada gak la yang tak bestnya
yak xbestnya bila time hujan pagi2...
bercuti sakan la ari tuu... xmasyukkkkk!!!


ehsan encik Google


biasanya ofis hour aq jam 8pg sampai 10.30pg
abis lambat koi 11 pg laaaa...
seminggu skali kami pungut la semua getah2 nie
boleh la 2,3 kilo... hehehe
mak aq slalunya jual getah beku
getah jenis nie murah dari getah keping
nak tau getah beku macam mana tengok kat bawah nie haa...


ehsan encik Google


sapa yang xkenai tu, mcm nie la getah beku
yang kat bawah nie plak getah keping
harga getah keping nie 2 kali ganda harga getah beku kat atas tu
mahal nie... tapi nak buat getah keping nie pon hampir sehari la jg
bnyak keja nak kena buat


ehsan encik Google


getah keping nie nak buat kena guna mesin gelek nie
ada 2 jenis mesin nie
mesin pertama nak kepingkan susu getah
mesin kedua nak corakkan getak keping nie


ehsan encik Google


kat cni aq nak cita la ckit cara2 nak buat getah keping yang mahal nie
aq dapat tau pon dari mak aq
sebabnya aq pon dah xpenah tengok orang buat getah keping
yang penah tengok mesin dia ja la...
ada satu kat umah arwah tok
tu pon xtau boleh guna ke x


cara2 nak buat

1 - menoreh dulu la pagi2... klu x mana nak dapat susunya
2 - lepas abis noreh semua pokok... biar susu tu kluaq sampai 2,3 jam
3 - lepas tu pegi kumpul semua susu getah cair yang ada kat pokok
4 - masukkan susu getah cair dlam beberapa takung
5 - masukkan cuka getah nak bagi susu getah nie cepat beku
6 - bila dah beku, pijak susu getah bagi nipis ckit
7 - masukkan susu getah yang dah kering dlam mesin tu... gelek ikut ketebalan yang disukai
8 - lepas dah dapat tebal yang dihajati masukkan dalam mesin yang kedua, mesin nak mencorakkan kepingan getah
9 - jemur kepingan getah yang dah ciap di gelek... xperlu bawah cuaca yang panas
10 - siap sedia untuk dijual dgan harga yang.... WAWWWWWW...


ehsan encik Google


bnyakkan step nak buat getah keping
kebiasaannya mak aq kata,
sapa yang jual getah keping ni akan keja sampai petang
sebab proses nak buat nei mmg lama
tapi berbaloi dgn harga yang dijual


ok serba sdkit mengenai perihal seorang penoreh
aq nie nak crita pasal keja aq...
tapi dah melalut cerita pasal getah bnyak lak tu
hahhahahahaa...
lantak rrr....


ok....
seterusnya aq juga nak ucapkan slamat hari lahir
buat satu2nya adik lelaki aq
(SAIFUL IZHAM B. ABDULLAH)
dah 17 tahun nooo
untung kluarga aq...
bufday aq 22... adik aq 24, sama2 bulan 6
dekat2 ja nooo


stakat nie dulu tok pagi nie
esok rajin2 aq update lagi
nak pegi berblogwalking kejap
ziarah2 sambil cari ilmu


k, wassalam
adiossssss...
peace yawwwwwww!!!

5 comments:

  1. org kata hasil noreh getah ni boley buat bina banglo...betoi ka??

    ReplyDelete
  2. Cinta_Zulaikha : nak bina apa pon boleh... istana pon boleh... tapi kena pandai berjimat dan wat simpanan... klu sekali jual nak buat banglo tu mmh mimpi la rasanya... bertahun2 simpan baru boleh bina sebiji rumah...

    ReplyDelete
  3. tak pernah toreh lg,huhu nak cuba jugak lah nnt! hehe

    ReplyDelete
  4. Aizat : best menoreh nie.. klu ada pluang cuba la... xnyesal punya... BESTTTT

    ReplyDelete
  5. dulu kat rmh kpg aku ada gak bnde nih..tp time tu aku kecik lg..so xsmpt nk mersa gne bnde nih sbb ayah aku dah jual kat besi buruk..huhuh

    ReplyDelete

Dah baca entry saya...
ada sebarang kemushkilan???
suratkan segala yang tersirat dihati anda disini...
~Terima Kasih~

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Perjalanan Blogku Yang Usang

Daisypath Happy Birthday tickers