Tuesday, August 9, 2011

Masalah Bahasa

-assalamualaikum-


hai semua... dah berbuka??
menu apa petang nie
harap2 kenyang dah la nooo
k... dah 2 hari aq xupdate blog
saja dok menyibukkan diri dgn hal2 reunion geng ex-sekolah dulu


malam nie sebelom nak g terawih
rasa nak conteng2 ckit kat blog aq nie
malam nie nak cakap pasal bahasa
korang penah tak bercakap dengan orang2 yang dok kot belah utara
kawasn2 y bersempadan dgn thailand gtu


aq salah sorang daripada orang2 nie la...
kampong aq xjauh dari durian burung
dalam 20 ke 30 KM ja nak jumpa sempadan thai
dan orang2 kat cni kebanyakkannya cakap bahasa ulu


korang mesti penah dengaq kan
korang paham x apa diaorang ckap
aq sendiri pon xpaham
sebabnya mak aq orang belah pekan jitra
jadi percakapan kami mmg utara piauw la orang kata


sewaktu arwah tok belah ayah aq masih ada
mmg selalu la dia cakap ulu nie
kadang2 aq kena tnya dgn mak aq apa tok aq cakap
mmg aq xpaham
ehhehehehee


mmg masalah klu berkumunikasi dgn org y kita
xberapa nak paham bahasa depa nie kan
kat bawah nie aq ada buat contoh dialog orang pekan dgn orang ulu
haaaaaa... hampa try la usha2....
dialog nie xmenjadi sngat
sebab aq rasa susah nak eja perkataan oarang ulu nie
sebut mmg la mudah, tapi nak taip pening aq mengeja
hahahhahahhahaaa


~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Situasi 1

"A"




Suatu hari diwad pesakit luar sebuah hospital dikawasan pedalaman. Doktor-doktor kat haspital nie pula kebanyakkannya datang dari kawasan bandar. Dalam kesibukan merawat pesakit, muncul la seorang pakcik tua yang tinggal dekat kampong-kampong pedalaman yang berdekatan. Maka doktor tu pon menjemput pakcik tua tu duduk ditempat rawatan pesakit luar.

Pakcik : assalamualaikum dokto...

Doktor : walaikumsalam.. sila masuk pakcik... duduk sini...

Pakcik : tima kaseh...

Doktor : apa khabar pakcik? sihat?

Pakcik : klu sihat ku xmaghi(tak mari) sini...

Doktor : tang mana yang tak sihat tu pakcik... cer citer kat saya... mungkin saya boleh bantu

Pakcik : 2,3 haghi(hari) nie pokcik ghasa(rasa) len macam

Doktor : lain yang macam mana tu pakcik?

Pakcik : pokcik nie bila berak ja kluaq 'A'(air) pasey(pasal) apa xthu(tak tahu)... ghasa pokcik xmakan beda meghapu(merapu) pon... (berak keluar air tu cirit birit laa...)

Doktor : laaaaaaaaa... mudah je tu pakcik, takpa... nanti saya beri ubat kat pakcik bagi berak keluar B pula... (dengan nada lawak)

Pakcik : hah???

Doktor : gurau je pakcik..


~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Situasi 2

"Wad Kece'masey"




Disuatu pagi yang cerah, datang seorang pakcik tua ke hospital dikawasan bandar. Selepas seketika berpusing-pusing mencari wad yang handak dituju, pakcik tu masih tak jumpa. Akhirnya dia nekad bertanyakan kepada seorang jururawat yang lalu lalang dikawasan itu... maka terjadilah dialog dibawah...

Pakcik : assalamualaikum misi(nurse latu)

Jururawat : waalaikumussalam... ye ade ape pakcik... boleh saye tolong?

Pakcik : ku nak tanya ckit nie...

Jururawat : ye pakcik, tanye le...

Pakcik : cam na nak g(pergi) wad kece'masey(kecemasan)

Jururawat : (blurrrrrrr... wad kencing masin???? berbisik dalam hati) ermm... kat sini xde wad kencing masin pakcik, wad kencing manis ade le...

Pakcik : eh... hok gapa kecek gtu... buke'y ya tu... ku nak g wad kece'masey nuu... tempat hat orang sakit xsiden nuu...

Jururawat : ooo... wad kecemasan... pakcik pergi terus lepas tu masuk kanan... dekat situ le...

Pakcik : bek2... tima keseh misi oo... klu xkelih mu, ku xjupa lagi la tempat tu

Jururawat : sama-sama pakcik... (berlalu pergi sambil ketawa kecil...)


~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~


apa pon bila kita dengaq orang ckap bahasa yang pelik2 nie mmg lawak
tapi jangan la gelak depan orang tu
kang xpasal2 dapat penampaq free
hahahahahahahaa


tu la yang uniknya dgan negara kita
macam2 jenis loghat bahasa kita boleh dengaq
yang kay-l cara kay-l nya
orang kalantan, orang perak, orang nogeri,
macam2 la...


lagi satu pesanan aq
klu kita nie berhijrah ke tempat orang
xpayah la nak tinggalkan bahasa kita tu
teruk bebenor aq tengok bila orang kampong tarik loghat kay-l
lawak siotttt...


k lah nooo...
aq nak ciap2 pegi masjid pulak
nak g terawih


wassalam
adiosss... amiosss...

2 comments:

Dah baca entry saya...
ada sebarang kemushkilan???
suratkan segala yang tersirat dihati anda disini...
~Terima Kasih~

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Perjalanan Blogku Yang Usang

Daisypath Happy Birthday tickers